Encara que la mort sigui inevitable pels humans, ja que aquesta és part del cicle de la vida de tots els éssers vius, l'hem tractat sempre com a un tema "tabú". Recordo que quan era petita tots els adults quan parlaven de la mort es besaven en definir-me-la com a un lloc millor, els meus avis em deien que la gent anava al cel o bé havia sentit fins i tot adults que em deien que havien marxat de viatge. Ara veig que sols feien servir metàfores que només feien que confondrem i no saber ben bé, que pensar sobre aquest tema.
![]() |
Se n'ha anat de viatge |
Després de reflexionar sobre aquest tema i com el van tractar els adults amb mi, considero que van crear que tingués una certa por cap a aquesta paraula, així com una indecisió de paraules sobre com parlar el tema i una certa desconeixença. En aquest punt de la vida, després d'adquirir uns certs coneixements per tal de saber mantenir un esperit crític amb la informació rebuda durant els meus anys de vida, crec que no se'ls pot privar als nens d'aquesta coneixença, ja que pretendre ocultar aquest fenomen, només suposa negar-los una visió de la realitat i del seu propi ser, així allunyant a l'infant del seu propi cicle vital i sobreprotegint-lo inútilment. A més considero que a l'hora de passar el dol d'una persona propera se'ls pot fer molt més dur al adonar-se de la veritat o bé seguir en la ignorància fins que aquest fet ocurreixi. És per aquest motiu que considero que s'hauria de tractar la mort des de les escoles, a més el saber d'aquest concepte permetria als infants un gran creixement emocional i cognitiu per tal d'afrontar situacions amb la mateixa complexitat i també saber afrontar els obstacles que et presenta la vida.
![]() |
El dol dels infants |
En l'actualitat, la mort és inexistent en les aules. Hem d'educar els alumnes en la mort, ja que és un dret, ells tenen el dret a saber quin és el seu destí final i per tant, saber la seva identitat com a ésser viu. A més, com diu Cantero (2013) la pedagogia per a la mort ajuda a realitzar un treball cooperatiu d'aula molt beneficiós, ja que millora la comunicació, educa en valors, treballa la inclusió, desenvolupa valors i actituds positives com ara l'empatia,etc. Per tant, podem veure, com encara nosaltres, els adults, haver sigut educats en la por a aquest fenomen no hem de privar als nostres infants d'aquest saber, sinó que hem de procurar que tinguin un millor, així educant-los per a la vida, ja que els aporta molts beneficis.
Sóc conscient que treballar la mort a l'aula pot comportar moltes dificultats per al docent, ja que sempre podem caure en les metàfores que només porten a l'infant confusió. És important fer entendre als nostres alumnes que la mort és part del nostre cicle de la vida i que a més quan ocorre totes les nostres parts del cos moren i per tant no podem sentir ni parlar. Hem d'aconseguir també fer-los entendre i que en siguin conscients que no han d'amagar el dolor, sinó que l'han de conèixer, entendre i escoltar. Podem, com a docents, realitzar moltes activitats per tal que els nens comprenguin el concepte i sàpiguen gestionar-lo.
![]() |
Tractar la mort a l'escola |
Així doncs, considero que aquesta entrada m'ha ajudat a comprendre que la mort és un concepte molt important en les nostres vides i que es mereix el reconeixement dins de l'aula, ja que aquest, és part del nostre cicle de vida. A més, no podem ocultar als infants aquest coneixement, ja que amagar-ho els comporta més perjudicis que beneficis.
Bibliografia d'aquesta entrada:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada